Ateities transportas - šiandien

V, VŽ savaitgalis
2007-02-21 13:34:45 

Kol Vilnius tebelaukia senoviško greitojo tramvajaus, Londonas, Roma ir Ispanijos miestas Kasteljon de la Plana imasi diegti tarsi iš mokslinės fantastikos nusižiūrėtą automatinę transporto sistemą. Už naujoviškų taksi vairo nesėdės nei žmonės, nei robotai - vairo jose apskritai nėra.

Europos Sąjungos remiamas "CityMobil" projektas, kuriame dalyvauja 28 partneriai iš 10 šalių, bando sujungti tai, ką šiuolaikiniuose miestuose iš pažiūros sujungti neįmanoma: viešąjį ir privatųjį transportą. 40 mln. EUR vertės "CityMobil" eksperimentu siekiama atskleisti automatizuotų transporto sistemų galimybes kovoti su transporto grūstimis, mažinti aplinkos teršimą ir pan.

"CityMobil" remiasi Didžiosios Britanijos bendrovės ATS sukurta "ULTra" technologija. Iš esmės tai - asmeninėms reikmėms skirtų automatiškai valdomų elektromobilių, judančių specialiai jiems skirtuose transporto koridoriuose, tinklas. Dabar vyksta "ULTra" transporto sistemos bandymai. Po poros metų ja naudotis jau bus galima Londono Hitrou oro uoste (5-ame terminale), naujajame Romos parodų centre ir Kastilijos miesto Kasteljon de la Plana gatvėse.

Važiuoti "ULTra" (Urban Light Transport) taksi be vairuotojų, pasak sistemos kūrėjų, bus paprasta. Miestą aprėpiančioje šios transporto sistemos dalyje bus įrengtos "ULTra" stotys. Į jas atėję keleiviai į specialius terminalus turės įdėti savo mikroprocesorinę kortelę ir sensoriniame ekrane pasirinkti kelionės tikslą - reikiamą stotį. Netrukus (bendrovės ATM tvirtinimu, 95% keleivių tereikės laukti tik 10 sek.) prie terminalo privažiuos jiems skirtas elektrinis vežimėlis, kurio duris galės atidaryti tik kelionę užsakiusio žmogaus kortelė. "ULTra" valdymo sistema užprogramuoja konkrečią transporto priemonę važiuoti kliento pasirinktu maršrutu, kuris gali skirtis nuo tų, kuriuos renkasi kiti į "ULTra" stotį atėję keleiviai. Taigi nors "ULTra" primena įprastas metro ar autobusų stotis, keleiviai jose iš esmės išsikviečia taksi, nes norimu maršrutu keliauja ne kartu su kitais, bet vieni patys.

3,7 m ilgio ir 1,4 m pločio "ULTra" elektromobilyje yra 4 sėdimosios vietos (maksimalus keleivių ir bagažo svoris - 500 kg). Elektromobilis juda 40 km/val. greičiu. Jis nėra didelis, tačiau važiuojant be sustojimų, nestabčiojant prie šviesoforų ir negaištant laiko spūstyse kelionė bus greitesnė nei įprastinė. Transporto priemonę "vairuoja" centrinė valdymo sistema, parenkanti optimalų maršrutą į keleivio nurodytą stotį ir užtikrinanti saugų judėjimą pasirinkta trasa. Kiek galima spręsti iš ATM paaiškinimų, elektromobilius teisingu keliu nukreipia magnetinių antžeminių daviklių sistema. Kelionė tokiu "taksi" kainuos tiek pat, kaip ir važiuojant autobusu ar tramvajumi, žada sistemos kūrėjai.

Pirmieji šios taksi ir viešojo transporto pranašumus jungiančios transporto sistemos maršrutai nebus ilgi. 5-asis Hitrou oro uosto terminalas su automobilių statymo aikšte bus sujungtas 4 km "ULTra" elektromobilių atkarpa. Panašaus ilgio bus ir nuo geležinkelio stoties Romoje iki naujojo parodų centro planuojama įrengti atkarpa. Ispanijoje "ULTra" turėtų įsibėgėti plačiau: skelbiama, kad ši sistema vežios keleivius miesto gatvėmis, kuriomis bus nutiestas elektromobiliams skirtas eismo koridorius.

Tai - tik pradžia. Vietinio pobūdžio automatinės transporto sistemos, kurias yra išbandę ne tik pramogų parkų ir atrakcionų lankytojai, bet ir kai kurių Europos miestų gyventojai, turi neginčijamų pranašumų. Jei pavyktų jas sklandžiai integruoti į perkrautą miestų transporto infrastruktūrą, kenčiančią nuo eismo spūsčių ir vietos stokos, kas žino, gal kada nors ir mus iš Fabijoniškų į Vilniaus senamiestį nuveš taksi be vairuotojo.

Sekite mus "Facebook"