Specialistų ir politikų balsas

Jo Ekscelencija Prezidentas Valdas Adamkus

Politikai teisę vadovauti []
visuomenei įgija piliečių pasitikėjimu, todėl nevalia ignoruoti visuomenėje užgimstančių idėjų – būtina ne tik jas išklausyti, bet ir pagal galimybes remti.

Ekonomistas
Gitanas Nausėda

Efektyvi susisiekimo []
infrastruktūra – svarbus ekonomikos faktorius. Kelionėje sugaištas laikas jokios vertės nesukuria. Kiekvienas papildomas kilometras, kiekviena sugaišta minutė – tai nuostoliai. VGTU mokslininkai suskaičiavo, kad automobilių spūstyse vilniečiai praranda milijardus, t. y. kelis kartus daugiau nei visas miesto biudžetas, skirtas miesto reikmėms tenkinti. Metropoliteno statyba ir jo veikla žymiai pagyvintų miesto ekonominį gyvenimą.

Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) pirmininkas
Robertas Dargis

Negalima kalbėti []
apie miesto darnią plėtrą, nevystant susisiekimo infrastruktūros. Metropolitenas iš esmės sprendžia susisiekimo problemą, skatina miesto plėtrą ir didina šalia jo esančio nekilnojamojo turto vertę.

VGTU rektorius
Alfonsas Daniūnas

Apsisprendimas statyti []
metropoliteną VGTU būtų tam tikras iššūkis. Mes privalėtume ir galėtume tam tikslui ruošti nacionalinius kadrus. Kaimyninių šalių sostinės tokio tipo statinių įrengimo patirtį įgijo keliais dešimtmečiais anksčiau, todėl mūsų studentai papildomos patirties galėtų įgyti pagal studentų mainų programas.

Lietuvos mokslų akademijos (LMA) prezidentas
Valdemaras Razumas

Naujovių diegimas []
ūkinėje veikloje neapsieina be mokslininkų pagalbos. Realizuojant metropoliteno projektą, pasireikšti galėtų įvairių sričių Lietuvos mokslininkai.

Filosofas
Vytautas Rubavičius

Metro projektas sustiprina []
Vilniaus, kaip regioninio metropolio didmiesčio, įvaizdį ir kuria tokiam didmiesčiui bei jo žmonėms reikalingą aplinką. Jis pajėgus atlikti svarbią socialinę santalkos funkciją. Tai ne tik planas, bet ir Vilniaus miesto ateities vizija, kurios įgyvendinimas taps visų vilniečių reikalu.

Europos Parlamento narys
Zigmantas Balčytis

Iki 2050 metų []
miesteliuose turėtų nelikti naftos produktais varomo transporto. Šiam tikslui numatoma skirti ES finansinę paramą, tačiau ji bus skirta tik tiems miestams, kurių valdžia ir visuomenė bus priėmę sprendimus ir paruošę reikalingą dokumentaciją.

Eurokomisaras, Lietuvos socialdemokratų partijos pirmininko pavaduotojas,
Vytenis Povilas Andriukaitis

Kaip socialdemokratas, []
metropoliteno idėjai pritariu dėl šios transporto rūšies populiarumo tarp įvairių socialinių grupių, o kaip medikas – dėl to, kad tai saugus, ekologiškas transportas, pasižymintis komfortiškomis laukimo ir važiavimo sąlygomis.

Seimo narys
Linas Balsys

Dirbdamas žurnalistu, []
domėjausi metropoliteno privalumais. Dabar, vadovaudamas Žaliųjų partijai, matau, kad metropolitenas žymiai pagerintų ekologinę Lietuvos sostinės padėtį, nes 80 proc. oro taršos ir triukšmo sudaro automobilių transportas. Metropolitenu paprastai naudojasi iki 50 proc. miesto gyventojų.

Lietuvos bankų asociacijos (LBA) prezidentas
Stasys Kropas

Tokio stambaus ir []
ilgalaikio projekto kaip metropolitenas įgyvendinimas suaktyvina ir bankų veiklą. Lietuvos bankai, žinoma, finansuos vietines statybines firmas, o stambias užsienio korporacijas finansuos stambūs Europos bankai, tokie, kaip Europos investicijų bankas. Šis bankas gali būti ir kaip investitorius.

Lietuvos statybininkų asociacijos (LSA) garbės prezidentas
Adakras Šeštakauskas

LSA prezidiumas dar []
2008 metais deklaravo paramą metropoliteno idėjos realizavimui, nes tai žymiai pagyvintų šiuo tik pradedanti atsigauti statybos sektorių.

Lietuvos statybos inžinierių sąjungos (LSIS) pirmininkas
Algirdas Vapšys

Lietuvos statybos []
inžinierių sąjunga yra aktyvi metro idėjos rėmėja. Mes dar 2007 m. detaliai išnagrinėjome metropoliteno ir tramvajaus planus ir jų įdiegimo galimybes. Atskleidėme tuos nepatogumus, kuriuos tramvajus sukeltų kelių eismo dalyviams ir išryškinome metropoliteno sistemos privalumus prieš tramvajų.

Investuotojų forumo valdybos pirmininkas, LAWIN vadovaujantysis partneris,
Rolandas Valiūnas

Vilniaus metro, o ypač []
jo pirmoji atkarpa Pilaitė–Centras galėtų iš esmės pagyvinti investicinę aplinką šalyje. Lietuvos įmonės į strateginius investuotojus greičiausiai nepretenduotų, bet savo finansiniais resursais galėtų plėtoti pagalbinę metropoliteno infrastruktūrą: depą, parkingus, o taip pat prie metro stočių esančią socialinę infrastruktūrą.

Metro aplink pasaulį

Pirmasis metro atsirado XIX amžiaus Londone. Beje, metropolitenais gali pasigirti išties daug didžiųjų pasaulio miestų: Niujorkas, Tokijas, Maskva, Seulas, Madridas, Paryžius, Meksikas... Vis dėlto yra tokių, kurie nusipelno tam tikrų titulų.


Pats seniausias

Kur? Londone (Didžioji Britanija) Atidarytas 1863 m. sausio 10 d. Kelių ilgis - 408 km Linijų skaičius - 11 Stotelių skaičius - 275 Jau XIX amžiaus viduryje londoniečiai žinojo, kaip atrodo spūstys keliuose. Tai ir paakino tankiausiai tuo metu pasaulyje gyvenamo miesto vyriausybę pradėti metropoliteno statybą. Ir ne veltui: jau pačią pirmąją dieną naujuoju transportu pasinaudojo maždaug 30 tūkstančių žmonių. Antrojo pasaulinio karo metais metro atliko slėptuvės funkciją, vagonai buvo įrengti kaip užkandinės, kur kiekvienas galėjo gauti bandelę ir karšto šokolado. Požemiuose buvo įsteigta gamyklų, kur buvo gaminamos bombonešių ir lėktuvnešių detalės, ten pat buvo saugomos Britų muziejaus brangenybės. |domu, kad iš pradžių žmonės į metro buvo nuleidžiami liftais, tačiau šie negalėjo atlaikyti tokio galingo keleivių antplūdžio. Tuomet anglų inžinieriai perėmė amerikiečių išradimą - eskalatorių. Pirmieji judantys laiptai Anglijos sostinėje atsirado 1911 metais. Jie ne iškart įgijo populiarumą, todėl į darbą metropolitene buvo priimtas žmogus medine koja. Į jo pareigas įėjo važinėjimasis eskalatoriumi aukštyn žemyn, kad įtikintų keleivius, jog naujasis įrenginys yra nepavojingas.


Pats meniškiausias

Kur? Stokholme (Švedija) Atidarytas 1950 m. spalio 1 d. Kelių ilgis - 110 km Linijų skaičius - 3 Stotelių skaičius - 102 Stokholmo metro stotelės ir tuneliai yra iškirsti tiesiog uolose, lubos - be apdailos. Atrodo, lyg būtum patekęs į pasakišką grotą, kur visada vėsu. Stokholmo metropolitenas vadinamas pačia ilgiausia pasaulyje meno galerija - 90 stotelių papuošta meno kūriniais. Kiekviena linija turi savo stilių: vienos stotelės panašios į urvus, kitose galima išvysti graikų skulptūras, trečiose - mozaikas ar videoinstaliacijas. Kai kurios stotelės įrengtos pop art stiliumi. Pavyzdžiui, prie vienos iš jų lubų yra prikalti milžiniški batai. Kiekvieną savaitę Stokholmo požemiuose vyksta nemokamos ekskursijos (mokamas tik važiavimas).


Pats pažangiausias

Kur? Tokijuje (Japonija) Atidarytas 1927 m. gruodžio 30 d. Kelių ilgis - 304 km Linijų skaičius-13 Stotelių skaičius-290 Net ir turint omenyje klaidų linijų raizginį, Tokijo metro yra pripažintas pačiu patogiausiu pasaulyje. Bilietus parduoda tik automatai. Važiavimo dokumentą reikia saugoti iki kelionės pabaigos, nes turniketai (sukami kryžmės pavidalo įtaisai lankytojams po vieną įleisti) yra įrengti ir prie išėjimo. Visose platformose yra švieslentės, informuojančios Stokholmo metro stotelės ir tuneliai yra iškirsti tiesiog uolose, lubos - be apdailos apie laiką ir traukinio atvykimo punktą. Stotelių pavadinimai skelbiami japonų ir anglų kalbomis. Traukiniai atvyksta sekundės tikslumu, o vagonų durys atsidaro prieš specialiai paženklintas vietas. Stotelėse galima rasti informaciją apie tai, į kokį vagoną geriau lipti, kad būtų galima greičiau nusigauti iki reikiamo išėjimo ar perėjos. Tačiau Tokijo pažangusis iš visų pasaulio metro yra labiausiai apkrautas darbu - kas dieną jis perveža apie 9 milijonus žmonių. Piko valandomis metropolitenas būna toks perpildytas, kad keleivius į vagonus įstumia specialūs tarnautojai.


Pats švariausias

Kur? Madride (Ispanija) Atidarytas 1919 m. spalio 17 d. Kelių ilgis - 310 km Linijų skaičius-16 Stotelių skaičius - 320 Madrido metropolitenas vienintelis pasaulyje turi dvi žiedines linijas. Viena iš jų jungia Madridą su penkiais vadinamaisiais miestais palydovais. Nors keleivių antplūdis - didžiulis, šis metro išsiskiria švara, kurią palaikyti vietiniams tarnautojams padeda naujausia vandens valymo sistema. 80 procentų skysčio, kuriuo plaunami peronai, turėklai ir vagonai, yra valoma specialiais filtrais ir naudojama iš naujo. Be to, ispaniškasis metro gali pasigirti greitais plėtros tempais - per pastaruosius 12 metų kelių ilgis padidėjo daugiau nei du kartus.


Pats simboliškiausias

Kur? Lisabonoje (Portugalija) Atidarytas 1959 m. gruodžio 29 d. Kelių ilgis - 37,7 km Linijų skaičius - 4 Stotelių skaičius - 46 Kiekviena Lisabonos metro atšaka turi savo simbolį - žuvėdrą, saulėgrąžą, karavelę ir kompasą. Todėl užrašai požemyje sukelia šypseną:„Dėmesio, perėja į liniją „Saulėgrąža"!" Ir nors šiame metro sunku pasiklysti, jis yra laikomas vienu iš pačių nepatogiausių. Platformos apskaičiuotos aštuoniems vagonams, o traukiniai sudaryti iš keturių-septynių vagonų, tad vargšeliams turistams dažnai tenka skuosti peronu, kad suspėtų įšokti į sąstatą. Būna, kad durys užsitrenkia prieš pat nosį, tuomet keleiviui atsiranda laiko geriau apžiūrėti tradicines keraminių plytelių kompozicijas, puošiančias sienas ar lubas. Beje, Portugalijos meistrai aktyviai platina savo meną ir kitose šalyse - darbuodamiesi prie metro sienų Brazilijoje ir Prancūzijoje.


Pats gražiausias

Kur? Maskvoje (Rusija) Atidarytas 1935 m. gegužės 15 d. Kelių ilgis - 298,2 km Linijų skaičius - 12 Stotelių skaičius - 180 44 Maskvos metropoliteno stotys pripažintos architektūrinėmis vertybėmis. Vakarų architektų nuomone, pačios gražiausios iš jų yra „Majakovskaja", „Elektrozavodskaja" ir „Komsomolskaja". Pati giliausia (84 m) - „Pergalės parko" stotis. Pirmoji stotis, atidaryta Maskvos srityje, yra „Miakinino", nors ji turėjo savo pirmtakę - stotį vaiduoklę „Fiztech". Tai buvo vykęs studentų iš Maskvos fizikos technikos instituto, esančio Dolgoprudno mieste, pokštas. Dešimtojo dešimtmečio viduryje jie priklijavo prie įprastų metro schemų pilkas linijas - „Fiztech" (sutrumpintas Fizikos technikos instituto pavadinimas). Visa tai atrodė taip tikroviškai, kad vienam laikraščiui teko išspausdinti žinutę, jog tokia stotis neegzistuoja. Apie šį metro žinoma daug įdomių faktų. Pavyzdžiui, Didžiojo tėvynės karo metais jame gimė 213 maskviečių. O pagal tai, moteriškas ar vyriškas balsas praneša stotelių pavadinimus, galima nustatyti judėjimo kryptį: radialinėse linijose artėjant prie centro stotelės pranešama vyrišku balsu, o tolstant nuo centro - moterišku. Žiedinėje linijoje vyriškas balsas skelbia stoteles pagal laikrodžio rodyklę, o moteriškas - prieš ją. Tai padaryta nereginčių žmonių patogumui.


Vien žiedinis

Kur? Glazge (Didžioji Britanija) Atidarytas 1896 m. gruodžio 14 d. Kelių ilgis - 10,4 km Linijų skaičius - 1 Stotelių skaičius - 15 Šis požeminis metropolitenas unikalus tuo, kad jį sudaro vien žiedinė linija. Nuo metro pastatymo daugiau neatsirado nė vienos naujos stoties. Stebina miniatiūriniai vagonai: žmogui, aukštesniam nei 175 cm, tenka susilenkti, kad neatsitrenktų galva į lubas. O dėl ryškiai oranžinės sąstatų spalvos metro gavo pravardę „The Clockwork Orange" („Prisukamas apelsinas"). Įdomu, kad oficialiame metropoliteno tinklalapyje yra paskelbtos elgesio taisyklės, kuriomis privaloma vadovautis futbolo rungtynių dienomis - tuomet draudžiama rūkyti ir gerti alkoholį. Vis dėlto sirgaliai surado paprastą išeitį - pakeliui į stadioną jie išlipa kiekvienoje stotelėje ir užsuka į artimiausią barą.


Pats ambicingiausias

Kur? Pekine (Kinija) Atidarytas 1971 m. sausio 15 d. Kelių ilgis - 228 km Linijų skaičius - 9 Stotelių skaičius -147 Pekino metropolitenas - vienas iš pačių jauniausių ir greičiausiai besiplėtojančių. 2009 metų pabaigoje požeminį metro sudarė 13 linijų, be to, 4 iš jų atsirado tik per pastaruosius metus. 2015-aisiais kinai planuoja padidinti atšakų skaičių iki 28. Tuomet bendras kelių ilgis siektų daugiau nei 500 km. Vienas iš šio metro pliusų yra pigumas - nepriklausomai nuo atstumo, bilietas kainuoja 2 juanius. Be to, suaugęs keleivis gali nemokamai įsivesti vieną vaiką, kurio Pchenjano metro yra ypatingas savo uždarumu užsieniečiams - turistams čia prieinamos tik dvi stotelės ūgis - žemesnis nei 120 cm. Kinai neišmeta panaudotų metro kortelių - išlipdami įkiša jas į specialų įrenginį, ir jos vėl grįžta į apyvartą. Piko valandomis stotyse dirba tarnautojai, kurie padeda keleiviams informuodami, kuriame vagone yra mažiau žmonių.


Pats uždariausias

Kur? Pchenjane (Šiaurės Korėja) Atidarytas 1973 m. rugsėjo 6 d. Kelių ilgis - 22,5 km Linijų skaičius - 2 Stotelių skaičius - 17 Pchenjano metro yra ypatingas savo uždarumu užsieniečiams. Turistams prieinamos tik dvi stotelės. Kita ypatybė, būdinga šiam metropolitenui, - visos stotelės turi ideologinius pavadinimus, niekaip nesusijusius su vietove. Apipavidalintos taip, kaip ir dera - gausu marmuro, bareljefų ir mozaikų, puošiančių net tunelių sienas. Kiekvieno vagono pabaigoje ir pradžioje kabo vadų nuotraukos. O štai reklamos komunistiniame metro nėra.


Lengviausiai pasiekiamas

Kur? Paryžiuje (Prancūzija) Atidarytas 1900 m. liepos 19 d. Kelių ilgis - 215 km Linijų skaičius - 16 Stotelių skaičius - 384 Neabejotinas paryžietiškojo metro pranašumas tas, kad jį galima lengvai pasiekti pėstute: beveik iš bet kokios miesto vietos iki metro reikia nueiti ne daugiau kaip 500 metrų. įdomu tai, kad pirmosios metropoliteno linijos buvo tiesiamos tik po važiuojamąja gatvės dalimi, nes mažiausias nuokrypis į kairę ar į dešinę kėlė grėsmę suniokoti kieno nors asmeninę nuosavybę. Pirmasis traukinys buvo pagamintas iš beržinių lentų ir turėjo vos tris vagonus. Beje, Paryžiaus metro simboliu tapo artnouveau stiliaus ketaus vartai, primenantys žibintus apsivijusias lianas. Šie vartai, sukurti architekto Ektoro Gimaro; išliko net 86 stotyse. Tiesa, norint jais pasigrožėti nebūtina vykti į Paryžių. Jei lankysitės Maskvoje, atkreipkite dėmesį į tokiu pačiu stiliumi apipavidalintą išėjimą iš metro stoties„Kijevskaja".



Šaltinis

Nuotraukos pabiro, ties Šiaurės Korėja Stokholmo metro paveikslėlis. O ir grožis reikalas sąlyginis, man minėtas Stokholmo metropolitenas nuotraukose atrodo gražiau nei Maskvos.

Sekite mus "Facebook"












Kodėl metro?

Ar žinote, kad...

...metro trasas galima įrengti Neries, gatvių ir geležinkelių šlaituose, po gatvėmis, o stotis – esamų pastatų rūsiuose arba po jais.

Draugai

Blog'ai