„Citybanan“ – sudėtingas geležinkelio projektas Švedijoje

„Citybanan“ – tai statomas požeminis geležinkelio tunelis po Švedijos sostinės Stokholmo centrine dalimi. Tuneliu eis abipusė elektrifikuota geležinkelio linija, skirta tik priemiestiniams traukiniams. Joje bus dvi stotys: Station Stockholm City ir Odenplan. Pirmoji bus įrengta po T-Centralen, centrine Stokholmo metro stotimi, antroji – šalia metro stoties tokiu pačiu pavadinimu. Liniją planuojama pradėti eksploatuoti 2017 m. Įdomu tai, kad tunelis kasamas sprogdinant uolienas.


„Citybanan“ tikslas ir trasa

Tunelis ženkliai padidins eismo pralaidumą tarp pietinės miesto dalies ir Centrinės Stokholmo stoties, kurias šiuo metu jungia vos viena abipusė linija – tiek pat kiek ir 1871 m., kuomet buvo tiesiamas geležinkelis. Minėtais keliais per valandą kiekviena kryptimi kursuoja po 24 traukinius. 16 iš jų yra priemiestiniai, o likę 8 – regioniniai ir tolimųjų reisų traukiniai. „Citybanan“ tunelis leis nuimti priemiestinių traukinių srautą nuo senosios linijos, kuria galės dažniau kursuoti regioniniai ir tarpmiestiniai traukiniai.

Priemiestinių traukinių eismo nukreipimas į atskirą tunelį taip pat leis padidinti ir kitų nacionalinių geležinkelių maršrutų reisų skaičių. Kadangi 80 proc. visų šalies ilgųjų traukinių maršrutų eina per Stokholmą, dėl mažo linijų pralaidumo nukenčia visa sistema. To pasekoje, nepaisant didelės apkrovos, nėra galimybės padidinti priemiestinių, regioninių ar ilgiausių maršrutų reisų skaičiaus.

Žvelgiant iš pietų šiaurės kryptimi, „Citybanan“ tunelio trasa prasidės nuo Jungiamosios linijos (Sammanbindningsbanan,) ties Pietine Stokholmo stotimi, esančia Södermalm rajone. Tuomet tunelis tęsis po Riddarfjärden įlanka, Riddarholmen sala bei Riddarfjärden upe ir pasieks naująją Stockholm City stotį. Nuo jos tunelis drieksis po Norrmalm rajonu link Odenplan stoties, o nuo šios eis po Vasastan rajonu, kol galiausiai susijungs su Pagrindine šiaurės linija (Norra stambanan) ties Tomteboda vietove.


Linijos statybų projekto raida

„Citybanan“ linijos projektas dar 1988 m. buvo pateiktas Švedijos valstybinių geležinkelių, tačiau iškart buvo atmestas kaip pernelyg brangus. Projekto įgyvendinimą imta rimtai svarstyti tik po keturiolikos metų, 2002. Dar po ketverių metų, 2006, Švedijos geležinkelių administracija susitarė su miesto valdžia ir Stokholmo viešojo transporto kompanija „Storstockholms Lokaltrafik“ dėl projekto finansavimo ir paskutinio žingsnelio projektavime datos – 2006–2007 metų. Paskaičiuota, kad tunelio su stotimis statybos kainuos 16,3 mlrd. Švedijos kronų (6,25 mlrd. litų).

Po 2006 m. Švedijoje vykusių rinkimų, naujai suformuotas Valdžios aljansas iškėlė klausimą dėl tokio brangaus projekto įgyvendinimo būtinumo. Spalio 1 d. valdžios atstovai pranešė apie sprendimą vietoje „Citybanan“ tiesti trečiąją liniją, eisiančią per miestą. Tų pačių metų gruodį valdžios paskirti ekspertai iš naujo įvertinę projektą visgi pasiūlė statyti tunelį ir galiausiai po metų, 2007, buvo pradėtos statybos.

Projektą pristatantis filmukas Švedų kalba su vaizdais kalbančiais už save:

Sekite mus "Facebook"