Kaip statysime metro Vilniuje?

Atrodo visai realu, kad po penkerių - aštuonerių metų Vilniuje važinėsime metro. Tuomet, kai politikų kalbos turės virsti darbais, neabejotinai kils klausimas, kas ir kaip organizuos metro statybas? Tai svarbu, nes pasirinkus netinkamą įgyvendinimą, projektas gali pabrangti, užsitęsti ar net žlugti.


Viskas priklausys nuo to, iš kokių šaltinių vyks metropoliteno statybos finansavimas. Vienas galimų finansavimo planų, pasak Naujosios viešosios vadybos fondo specialistų, būtų galimybė pritraukti Europos sąjungos finansavimą šiam projektui. Miestų patirtis rodo, kad tokiems projektams galima gauti iki 50 proc. projekto sumos finansavimą. Kita dalis (apie 40 proc.) galėtų būtį skolinama iš bankų, o likusi suma (10 proc) — finansuojama iš valstybės iždo.

Ar tai pakeliama našta mokesčių mokėtojams, galima spręsti pažvelgus į Kelių plėtros programą, kurios sąmata sudaro apie 1,2 mlrd. litų kasmet. Tuo tarpu 10 proc. Metropoliteno projekto sumos, kurią turi turėti pati valstybė, sudarytų vos 300 mln. litų. Išskirsčius šią sumą 5 metų statybos laikotarpiui ir atseikėjus tuos pinigus iš jau minėto Kelių fondo, metro statyba kasmet kainuotų po 60 mln. litų. Palyginus su 1,2 mlrd. litų Kelių fondo suma tai tikrai neatrodo daug. Savaime suprantama, tam reikėtų keisti Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymą, nes šios programos lėšos kitoms reikmėms, pvz., metropoliteno statybai, naudoti neleidžia pats įstatymas.

Pasiskolinta 40 proc. dalis (apie 1,2 mlrd. litų) dešimties metų laikotarpyje suskiltų į 120 mln litų kasmet, taip pat prisidėtų palūkanos. Bendroje sumoje kelių tiesimo fondas nuo 1,2 mlrd. litų sumažėtų iki 1.02 mlrd. litų, tačiau tuo metu Vilniuje jau būtų pastatytas metro. Kitų miestų patirtis rodo, kad vilniečių patiriami 1,5 mlrd. litų nuostoliai galėtų sumažėti bent trečdaliu, taigi mažų mažiausiai 500 mln. litų grįžtų i miestiečių kišenes.

Tam, kad šitoks sumanymas virstų tikrove, Vilniaus miesto savivaldybės taryba turi pritarti metro statybai Vilniuje. Miesto valdžia įtrauktų metropoliteną į bendrąjį Vilniaus planą, strateginius dokumentus ir suderintų projekto finansavimą su centrine valdžia bei užtikrintų ES finansavimo garantijas.

Šiuo etapu metro įgyvendinimą perimtų vyriausybė, pripažindama sostinės projektą nacionalinės svarbos (kaip Valdovų rūmus, Tūkstantmečio stadioną ir pan.). Metro nėra vien tik Vilniaus rūpestis. Juk tvarkyti reikalų į sostinę kasdien atvažiuoja 150 tūkst. nevilniečių, čia įsikūrusios visos valstybinės institucijos, ministerijos, galop sostinė juk yra visos šalies gyventojų rūpestis.

Nacionalinės svarbos projektai finansuojami iš nacionalinio biudžeto, būtent šiuo pagrindu lėšos iš Kelių plėtros programos galėtų būti nukreiptos į metro statybą. Tam LR Seimas turėtų priimti Metro įgyvendinimo įstatymą, analogišką Valdovų rūmų įstatymui, kurio pagrindinė reikšmė būtų finansavimo užtikrinimas iš valstybės biudžeto. Įstatyminė nuostata, nustatanti įpareigojimą kiekvienų metų iždo sąmatoje skirti eilutę metropoliteno statybai, bus garantas, kad statybos neužsitęs (pvz. kaip atsitiko Varšuvoje). Finansavimas iš valstybės iždo Lietuvos sąlygomis yra geriausias garantas, kad statybos nesustos ir vyks pagal planą.

Apibendrinant, metro specialistai žino kelią, kaip turėtų būti organizuojamas pasirengimas diegti metro, kad statyba būtų finansuojama tinkamai, operatyviai ir nevilkinant projekto. Tai itin svarbu, nes, kaip minėta, Varšuvoje dėl netinkamo įgyvendinimo metropolitenas buvo įrenginėjamas ilgiau kaip 70 metų, o statybos kaina išaugo penkeriopai. Dabar tai leidžia tramvajaus šalininkams pirštu baksnoti į blogą Lenkijos metro pavyzdį ir nepagrįstai prieštarauti metro statybai Vilniuje.

Na nemanau kad metro pavyks taip tiklsingai statyti.. Bus kaip ir su stadionu, seimunai susipjaus kam daugiau pinigu nuplauti ir stabdys statybas. Gal daugiau ir prades zmoniu naudotis metro, bet vargu ar kiti kas turi automobilius lengvai is ju islips... Beto pagalvokim apie plotus kurie bus skirti prie metro stoteli automobiliams laikyti... Ir kaip bebutu visa tai uzgriuna mokesciu moketojus... Gaila ne valdziai surpasti ka reiskia nesti gal net islaidinga mokesciu nasta...

Tramvajus tai tikrai nieko neispres, ir visai nesuprantu kokia prasme is to pacio tramvajaus, atitverkim tvorom gatves ir paleiskim troleibusus, bus tas pats... del eksplotacijos kastu nezinau, bet mest pinigus i begius tai nematau prasmes... metro issprestu problemas, aisku, atsiremiam i projekto biudzeta.. bet, mano manymu, reikia kazka daryt, nes visokios visuomenines akcijos ( vazinet po kelis ir panasiai) nelabai naudos duoda... Tuo labiau, kad ir retai kada gausnasi keliese viena masina vaziuot i viena vieta, o ryte sukiotis per kiemus ir rinkt "xebra" per kamscius ... as uz metro ideja, manau daugiau zmoniu naudotusi, nei dabartiniu viesuoju transportu, pagrindinis aspektas butu greitis..

Ka ten dviraciai isgelbes. Ne musu orams. Uzsiiminejau daug metu tai tikrai zinau tuos faktus. Kaip eiste dirbti purvini ir prakaituoti. Pvz. Kopenhagoje tai daugelyje ofisu yra irengti dusai, bet ne vienam, vos ne po visa auksta uzima. 30 metu atgal gyvenau Dvarcionyse, tai tikrai atvaziuodavau su dviraciu greiciau , nei su viesuoju transportu. Bet turejau prie pat darbo savo kriksto mamos buta, kur kabindavau kostiuma ir marskinius,ir aisku vonia su dusu, bei galedavau laiptineje pastatyti dvirati.
Aisku su musu kulturinio sluoksnio kasinetojais su metro galim ir simta metu statyti. Prisiminkit Gedimino prospekto rekonstrukcijos peripetijas. Su tramvajumi nieko doro neiseis, nes tikrai tik padifis kamscius, jei nebus dvieju lygiu sankryzu.

Ne metro, o dviratis mus gali gelbeti nuo kamsciu. Aisku, ziema tai neiseitis, bet investavus 100mln i dviraciu takus, atskiras eismo juostas, dviraciu stovejimo aiskteles, siltuoju metu laiku vilnius taptu kaip amsterdamas :).

nieko neiseois
visada bus projektu kurie trukdys statyba, reikes kitiems projektams lesu"
-nac.stadionas
-europos kulturos sostine
- etc.
-kiti valdovu rumai

Metro tikrai reikalingas, kiek tai be kainuotu, metro - tiesiog butinybe.

Tegul 100 proc. LEO pinigais stato be jokių valstybės garantijų.

Jei metro kaina 3 mljd. tai 3 mljd. : 550 tūkst. Vilniaus gyventojų lygu 5455 Lt. O jei juo naudosis apie 100 tūkst. gyventojų, tai 3 mljd. : 100 tūkst. lygu 30 000 Lt. Skykim kas met reikės atiduoti po 10 proc. tai 3000 Lt : 12 mėn. lygu 250 Lt. Reiškia mėnesinio bilieto kaina turėtu būti apie 250 Lt.

Esate nekorektiški šitaip atitrauktai nuo transporto visumos manipuliuodami skaičiais.Ypač dėl atseit kasmet sutaupomų 1,5 mlj.
Be to, visur nepagrįstai teigiate, kad Metro išspręs kamščių problemas.

dieve mano, jus ekonomista savo tarpe bent turite?????

Sekite mus "Facebook"