Izraelis: netradicinis metro ir BRT

Haifa – trečiasis pagal dydį miestas Izraelyje, įsikūręs šalies šiaurėje ir turintis bemaž 1 mln. gyventojų. Mieste veikianti vienintelė metro linija buvo atidaryta 1959 metais, bendras jos ilgis sudaro 1,8 km. Šiame atstume išsidėsčiusios 6 stotys. Metro unikalus ne tik tuo, kad yra trumpiausias pasaulyje. Labiau stebina, tai kad vienintelė metro trasa nutiesta Karmelio kalno šlaite – lygiagrečiai kalno paviršiui. Pasak DesignBoom, per dieną Haifos metropolitenas perveža apie 2000 keleivių ir yra vienas neįprasčiausių metro pasaulyje.

Izraelis – žydų valstybė Artimuosiuose Rytuose, Viduržemio jūros rytuose. Izraelis ribojasi su Libanu, Sirija, Jordanija, Egiptu. Šalis savo plotu tris kartus mažesnė už Lietuvą ir užima 20770 km² plotą. Kartu su Jeruzale ir Tel Avivu, Haifa yra vienas didžiausių šalies miestų. Didžiausia keleivių dalis mieste pervežama autobusais sudarančiais BRT sistemą, pavadintą Metronit.


BRT: tarp autobusų ir metro

Pasak eBus.lt, BRT (Bus Rapid Transit) – „tai būdas organizuoti kokybišką, greitą ir efektyvų autobusų bei troleibusų eismą. Pasaulio miestų patirtis rodo, jog kai kuriais atvejais greitieji autobusai gali atstoti tramvajaus arba lengvojo geležinkelio linijas.“ BRT išskirtinis bruožas – atitvarais atskirta kelio dalis skirta tik autobusams ar troleibusams. Kai kuriais atvejais, autobusų bei troleibusų eismas gali vykti ir požeminiuose tuneliuose.


Problemų apstu

Nepaisant Haifoje veikiančių trumpo metro ir BRT, miesto eismas organizuojamas toli gražu ne idealiai. Izraelio finansų ministras teigė, kad dėl eismo problemų šalis per metus praranda 20 mlrd. ILS (apie 14 mlrd. litų). Haifos miestui tenka 10 proc. nuo šios sumos. Viešojo transporto problemas atspindi ir tas faktas, kad nuo 1995 iki 2008, keleivių pervežimai sumažėjo net 20 proc., o privačių automobilių naudojimas išaugo 15 proc. Automobilių daugėjo ir dėl Izraelyje taikomų lengvatų naujiems automobiliams įsigyti, nacionalinio transporto vystymosi ir strategijos plano nebuvimo bei viešajam susisiekimui skirtų autobusų skaičiaus mažinimo.


Susisiekimui gerinti hibridiniai autobusai

Problemai spręsti Haifa jau šiemet planuoja pasirašyti 12 metų sutartį su privačiu vežėju dėl 100 vnt. 18 m. ilgio autobusų eksploatacijos mieste bei priemiesčiuose. Autobusai, talpinantys po 150 keleivių, bus dyzeliniai ir hibridiniai. Hibridiniai autobusai atliks prototipų vaidmenį kitiems šalies miestams, padėdami nustatyti technologijos efektyvumą. Dienraščio The Jerusalem Post teigimu, Metronit kaip ir Karmelio metro bei numatyti įrengti funikulieriai, gerins susisiekimą tarp žemutinės, uosto, ir aukštutinės, kalnuose įsikūrusios, miesto dalių. Įdomu, ar naujoji BRT sistema bus tokia pat unikali kaip ir miesto metropolitenas.

Sekite mus "Facebook"